lauantai 19. maaliskuuta 2011

Totuus ja rakkaus

Tässä yksi loistopoiminta Facebook-keskustelusta kuluvan kuukauden alusta:

"no kun Jeesusta katsotaan niin uskon et sekä Hänen persoonaansa että toimintaansa loukkaannuttiin :D
ja Jeesus itse asiassa on meille se paras esikuva siitä miten toimia totuudessa ja rakkaudessa"

-Mikko Hanski

Joskus tulee pyrittyä liikaakin kohteliaisuuteen. Haluaa kyllä olla rehellisesti sitä mitä on, mutta kiertelee ja kaartelee niin että toinen ei vaan loukkaantuisi omasta eriävästä mielipiteestä... pahimmassa tapauksessa käy niin, että juuri se kiertely ja kaartely saa ärsyyntymään. Hyvänen aika, miten tähän on tultu? Munhan pitääs olla suorapuheenen pohojalaanen! Mutta kun en vain aina ole, vaikka en tiedäkään sukuuni kuuluvan savolaisia ;)

Jeesukseen loukkaannuttiin. Silti kristityt väittävät, että Hän puhui totta ja rakasti meitä. Miksi Jeesukseen loukkaannuttiin?

Johanneksen evankeliumin 14. luvussa Jeesus vastaa Tuomakselle:

"Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani."

Tämä kuuluu pätkään, jota hyvin usein luetaan hautajaisissa. Jeesus sanoo luvun 1. jakeessa "Älköön sydämenne olko levoton" sekä myöhemmin jakeessa 11 "Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden."

Jeesus tosin puhui opetuslapsilleen, mutta eikö vain olekin aika rohkeaa, suorastaan ylimielistä ja röyhkeää väittää, että kukaan ei pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani? Jos kuviteltaisiin, että Jeesus ei olisikaan ollut luvattu messias, niin olisihan Hän selvästi syyllistynytkin jumalanpilkkaan, mistä juutalaiset löysivät syyn, miksi teloittaa Hänet. Mutta Jeesus totisesti oli se luvattu messias, tie, totuus, elämä ja itse rakkaus! Voimme uskoa Jeesukseen Hänen tekojensa tähden. Hedelmästään puu tunnetaan (Matt. 12:33).

Me ihmiset monesti unohdamme totuuden puolesta kiivaillessamme armolahjoista suurimman. Rakkaus taas saattaa välillä olla toimintamme tarkoitus, mutta unohdammekin pysyä totuudessa. Mistä tietää, mikä on totuus? Maaherra Pontius Pilatuskin kysyi tätä Jeesukselta, mutta ei tuntunut olevan kiinnostunut aiheesta.

Mitäs juuri edellä lainasin? "Minä olen tie, totuus ja elämä."

Pyrkikäämme seuraamaan Jeesusta, vaikka se maksaisi koko elämän - antoihan Jeesuskin koko elämänsä meidän vuoksemme.
"Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta." (Joh. 15:13)

Kiitos Jeesus, että tulit keskellemme ja elit ihmisen osan. Kiitos, että Sinä olet totuus ja rakkaus. Kiitos, että kärsit ja kuolit puolestamme. Kiitos, että nousit kuolleista niin että voimme todistaa Sinusta ja ihmeellisistä teoistasi. Emme silti täysin ymmärtämättä rakkautesi syvyyttä.
Ylistys ja kunnia soikoon Sinulle iankaikkisesti! Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti